Guide: Så väljer du rätt mutterdragare

Mutterdragare, momentverktyg, mutterknackare. Oavsett vad du kallar den är mutterdragaren ett värdefullt verktyg oavsett om du ska byta däck eller dra i en större skruv. Vad skiljer olika mutterdragare åt? Och hur mycket kraft behövs egentligen för att lossa en hjulbult? Svaren hittar du i den här guiden.

En mutterdragare med lägre vridmoment kan skruva i skruvar och en stark skruvdragare kan lossa på muttrar. Skillnaden ligger framförallt i att mutterdragaren har mer muskler och att den ofta har fyrkantsfäste istället för sexkantsfäste – den är gjord för muttrar helt enkelt. Liksom den närbesläktade slagskruvdragaren är mutterdragaren ett slagverktyg, vilket innebär att skruven eller muttern slås runt upprepade gånger med hög kraft. Även om du själv inte hållit i en mutterdragare känner du säkert igen det hamrande ljudet!

När behöver man en mutterdragare?

Du kommer långt med en skruvdragare, men om du ska skruva i stora bultar eller dra åt muttrar behöver du mer hjälp. Det är här mutterdragaren kommer in i bilden. Eftersom den slår runt skruven eller muttern har den betydligt mer kraft och styrka än en skruvdragare. En mutterdragare kan du använda till allt från att byta däck på bilen till att dra i en kraftig fransk träskruv utan att förborra. Om du byter lastbilsdäck eller arbetar med lantbruksmaskiner är mutterdragaren ett måste.

Bosch mutterdragare BOSCH GDX 18V-200 C.
Mutterdragaren har mer muskler än en skruvdragare. På bilden syns BOSCH GDX 18V-200 C.

Vad ska du använda mutterdragaren till?

Den första frågan du behöver ställa dig är vad du kommer att använda mutterdragaren till och hur stark den behöver vara. Starkare behöver absolut inte betyda bättre och som privatperson kommer du sannolikt aldrig att behöva ett moment på mer än 1000 Nm (mer om det längre ner på sidan).

Batteri, tryckluft eller el?

Du behöver också bestämma dig för hur din mutterdragare ska drivas. Framförallt pratar man om tre olika typer av mutterdragare: batteridrivna mutterdragare, tryckluftsdrivna mutterdragare och nätdrivna mutterdragare.

Batteridrivna mutterdragare

Batteridrivna mutterdragare är väldigt populära och det är inte svårt att förstå varför. Med moderna batterier kan du få prestanda jämförbar med nätdrivna mutterdragare – men du slipper sladden.

18-voltsbatterier är vanligast och om du vill kunna använda samma batterier till dina andra verktyg är 18 volt ett säkert kort. 12 volt är ett alternativ, men då har du oftast inte lika många kompatibla verktyg att välja mellan. Högre spänning innebär vanligtvis att maskinen är starkare eftersom den ger högre effekt.

En vanlig missuppfattning är att batterimaskiner per automatik är svagare än tryckluftsmaskiner men så behöver det inte alls vara. Idag finns det batteridrivna mutterdragare som klarar runt 2000 Nm.

I den här videon visar Mathias Milwaukees mutterdragare ONEFHIWF1-802X med åtdragningsmoment på 2033 Nm.

Tryckluftsdrivna mutterdragare

Tryckluftsdrivna, eller pneumatiska, mutterdragare har länge varit en favorit bland hantverkare och inom industri. Den uppenbara fördelen är att du kan driva alla dina tryckluftsdrivna verktyg med samma kompressor och att priset per verktyg blir lägre. Nackdelen är att du är beroende av en kompressor och att du är begränsad av slangens räckvidd. Ett annat potentiellt problem är att större kompressorer kan kräva en del underhåll i form av oljebyten och dränering.

Välj en kompressor med rätt kapacitet

Tryckluftsdrivna mutterdragare står och faller med hur stor luftbehållare din kompressor har. Därför är det viktigt att undersöka hur stor kompressor dina verktyg behöver idag och hur stor kapacitet du kan tänkas behöva när du köper fler verktyg i framtiden. Kapaciteten anges i liter per minut. Om kompressorn inte kan leverera mer luft än vad mutterdragaren behöver kommer mutterdragaren att stanna eller tappa moment. Om du bara ska byta däck klarar du dig oftast med en liten kompressor eftersom kompressorn får en chans att fylla på med mer luft mellan varje mutter.

Nätdrivna mutterdragare

Mutterdragare med sladd blir allt mer sällsynta. Förr var styrkan någonting som talade för den nätdrivna mutterdragaren men i takt med att batterierna blir bättre har skillnaderna mer eller mindre eliminerats. Fördelen är att du inte behöver fundera över om batterierna är laddade, så om du bara använder din mutterdragare någon gång ibland kan det fortfarande vara ett bra val.

Makitas mutterdragare DTW285Z

1/2-tumsfäste är vanligast

Mutterdragare finns med flera olika verktygsfästen, från små fästen på ¼ tum till större maskiner på flera tum. ½-tumsfästet är vanligast och mer eller mindre standard vid däckbyte på personbil. Fundera över vilka hylsor, adaptrar, bits och tillbehör du vill använda med din mutterdragare och välj storlek därefter.

Kolborstfri motor – vad är det?

Ett begrepp som du garanterat kommer att stöta på när du tittar på mutterdragare är kolborstfri motor. Om en motor har kolborstar eller inte handlar om hur maskinen är uppbyggd. Äldre maskiner med kolborstar får ström när kolborstarna får kontakt med kontakter på en rotor.

I bortslösa EC-motorer elimineras den fysiska kontakten mellan borstarna och motorn vilket leder till längre drifttid, mer kraft och längre hållbarhet. Detta är den absolut vanligaste motorn idag, men om du skulle köpa ett verktyg med kolborstar är det inte hela världen. Vid yrkesanvändning kan du behöva byta kolet någon gång om året. Som privatperson kommer du sannolikt aldrig att behöva byta ut det.

Mutterdragarens styrka anges i Nm

En av mutterdragarens främsta fördelar jämfört med exempelvis en slagskruvdragare (som med rätt koppling också kan hantera muttrar) är dess styrka, eller vridmoment. Vridmomentet anges i Nm (Newtonmeter). 1 Nm motsvarar den kraft som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilo 1 meter rakt upp.

De enklaste mutterdragarna brukar klara runt 100 Nm medan mer rejäla maskiner kan dra långt över 1000 Nm. Biltillverkarnas angivelser för hur hårt du ska dra åt bilens hjulmuttrar brukar ligga mellan 130–250 Nm. Mutterdragarens varvtal hänger ofta ihop med vridmomentet eftersom ett högre varvtal ger ett högre vridmoment.

Svårt att jämföra olika maskiner

Att jämföra olika mutterdragare med varandra kan verka lätt – men det är det inte. Alla tillverkare mäter nämligen på olika sätt. Tillverkaren anger att maskinen klarar ett visst antal Nm, men inte under vilka förhållanden. Du vet alltså inte om maskinen behöver stå och slå ett visst antal sekunder för att uppnå angivet moment eller om momentet uppnås direkt.

En annan faktor som ställer till det är att tillverkarna sällan skriver ut hur många Nm mutterdragarens olika lägen ger. För däckbytet kan det vara klokt att köpa en mutterdragare som klarar runt 700 Nm förutsatt att den har ett mellanläge som ger dig runt 200 Nm, men den siffran är svår att få fram utan att faktiskt testa maskinen under kontrollerade former.

Mutterdragaren Milwaukee M18 ONEFHIWF12-0X.
Milwaukee M18 ONEFHIWF12-0X har fyra olika lägen som ger 130, 400, 1356 eller 1356 Nm

Vilken mutterdragare är bäst för däckbytet?

I din bils instruktionsbok står det vilket vridmoment du ska ha när du drar åt dina hjulbultar. Normalt ligger spannet någonstans mellan 130–250 Nm. Det är svårt att träffa exakt oavsett vilken mutterdragare du väljer, så om du ska byta däck enligt konstens alla regler är det en momentnyckel du behöver. Men om du väljer en mutterdragare för jobbet borde du vara på den säkra sidan om du väljer en mutterdragare med maximalt vridmoment runt 300 Nm eller ett läge som motsvarar 180-230 Nm. Det är viktigt att inte använda för mycket kraft eftersom du då riskerar att skada bultarna och konan i fälgen. Det är viktigt att alltid känna efter med fälgkorset så att inte muttern sitter för hårt eller för löst.

Läs även: Byta däck: hur man gör det själv och när ska man byta.

Krafthylssats från Facom

Krafthylsa är ett måste

För att mutterdragaren ska passa hjulmuttrarna behöver du en krafthylsa. Krafthylsor är gjorda av krommolybdenstål, som är ett segt stål som klarar väldigt hög belastning. Krafthylsor känns igen på den svarta färgen men har ofta ett plastöverdrag för att skydda bilens fälgar (detta går oftast att ta bort om det blir för trångt). Hjulhylsor säljs ofta i satser med hylsor på 17, 19, 21 och 22 millimeter.

Fem tips när du ska välja mutterdragare till däckbytet:

• Det är viktigt att mutterdragaren kan lossa med större kraft än den drar åt så att du får av hjulbultarna igen till våren.
• Lita aldrig på en mutterdragare! Känn alltid efter med fälgkorset när du skruvat i hjulbultarna. Om de sitter för hårt är det bättre att lossa dem igen och skruva på dem lite lösare.
• Varför köpa en mutterdragare bara för bilen? Fundera över vad mer du behöver en mutterdragare till och gör ditt val därefter.
• Överdriv inte. Du behöver inte 1000 Nm för att byta däck på bilen!
• Vikten är allt. Om du köper en mutterdragare på 6 kilo för att byta däck på bilen kommer du inte att använda den.

Proffsmagasinet.se hittar du ett brett utbud av mutterdragare för alla behov. Om du har frågor på sortimentet eller behöver hjälp att välja produkt är du välkommen att kontakta kundservice.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *